Az alábbi cikk a jelenlegi blog
elődjéből, az Író
Projectből származik. Átalakítások helyenként előfordulhatnak.
„Kritikát kérek!”, „Írj kritikát, ha elolvastad!”, és társaik.
Ó mondd, hányszor találkoztunk már
ezzel a fiction-erdőben kóborolva az interneten?
Mindenkinek kritika kell, ami
önmagában nem egy rossz dolog, viszont nem árt tisztában lenni a kritika
fogalmával. Ha tudod, mit jelent, és még mindig akarod, akkor az azt jelenti, hogy
bátor vagy a visszajelzéseket illetően, és nem csak az önfényezésre vágysz,
hanem tűröd a pofonokat is.
Véleményt kérni nem nagy szám,
persze abban is benne van a rizikó, hogy az olvasódnak nem fog tetszeni, de ő
nem fog Neked megoldásokat kínálni arra, hogy hogyan javíts a hibáidon, sőt, lehet,
hogy a hibáidat sem emeli ki. Egy vélemény sosem teljes
körű, a vélemény az olvasó saját benyomásainak a megfogalmazása, átadása a
szerző felé.
A kritika másabb, több ennél. A kritika
részletekbe feledkezik, kifejti, körbejárja, talán még megoldást is kínál rá, és
– amit nem szabad elfelejteni – dicsér. Nagyon fontos, hogy a
dicséretet soha ne felejtsük ki a kritikából, különben az egész egy nagy
pocskondiának fog érződni, és elveszik benne az építő szándék.
Nyilván léteznek olyan írások, amik
egyszerűen annyira rosszak, hogy fizikai fájdalmat okoz bármilyen pozitívumot
keresni benne… nos, én nem szeretem szítani a feszültséget, de az olyan
írásoknak ki is jár a pocskondia… Véletlenül annyira rosszat nem lehet írni,
abban már ott van a szándékosság is, az olyan írónak pedig kijár néhány
verbális pofon. Szóval csak hajrá. ;)
A kritika fogalma:
kritika (főnév)
Értékelő vélemény, illetve ennek elmondása egy személy van alkotás rossz vagy
jó tulajdonságairól személyes megítélés alapján; bírálat.
Most tegyük fel, hogy mindenkinek,
aki ezt a blogot olvassa, van egy átlagos története. Nem jó, nem rossz, vannak
hibái, de sok jó dolog is van benne – majd ezt a történetet a világ szeme elé
tesszük a csodálatos interneten.
Mire számítsunk?
Nyilván mindenki szeretne pár
hozzászólást a bejegyzései alá, de ne ringassuk abba a tévhitbe magunkat, hogy
csak a szivárványos oldalát fogjuk látni a dolgoknak. Igen, lesznek olyanok is,
akiknek nem fog tetszeni, mert hát átlagos színvonalú a történetünk, vannak
benne szép számmal hibák, lesz bőven olyan, aki beleköt, azt pedig nekünk
valahogyan le kell reagálni. Mert válasz nélkül hagyni egy hozzászólást nagy
bunkóság, akkor is, ha az egy negatív vélemény – ezt véssük az eszünkbe.
Ilyenkor mi a teendő?
Nos, első körben veszünk két nagy
levegőt, ha nagyon felidegesítettük magunkat, akkor körül sétáljuk a házat
párszor, és tíz perc múlva újra ránézünk. Fontos, hogy bepöccent állapotban ne
válaszolj senkinek, aki egyáltalán vette a fáradtságot, hogy elolvassa az
írásod és még a véleményét is megosztotta. Nyugodj le először, és gondold át
legalább háromszor, hogy mit válaszolj neki, majd szépen fogalmazd meg a
mondandódat. Ne káromkodj, és végképp ne küldd el a jó édes anyjába az illetőt,
legyél érettebb nála – de fogd vissza magad, mert ez könnyen átcsaphat arrogáns
viselkedésbe, az pedig szintén nem vet Rád jó fényt, ha lekezelően bánsz az
olvasóiddal, csak mert nem tetszik nekik.
Köszönd meg, hogy írt, ha kérdése
van, reagálj rá, de tapasztalatból mondom, az ilyenekkel nem éri meg vitába
keveredni, mert valószínű, hogy az illető háta mögött ott áll az egész baráti
köre és együtt röhögnek a válaszaidon csupán mert unatkoznak. Ne mondj többet a
szükségesnél, azzal jársz a legjobban.
„Ne a hangod emeld fel, hanem fejleszd a vitakészséged…” |
Másik fontos kérdéskör, hogy miért írnak az emberek
kritikát? Nyilván van valami oka vagy célja. Az emberek alapvetően szeretik
megosztani egymás között a gondolataikat, ugyanaz a mechanika vezérli, ami
miatt ajánlunk egy könyvet egy ismerősünknek.
De ez most nem egy ajánlás, hanem egy kőkemény
véleményformálás szakmai szemmel.
Mi az elsődleges cél?
Az, hogy rálátást adjunk/kapjunk arra, hogy milyen is az adott
mű, amire érkezik. Ez nem csak az írott művekre igaz, hanem minden másra:
filmekre, zenére, képekre, szobrokra, egyéb alkotásokra, akár emberekre is,
stb.
Mi következik ebből?
Én speciel nem értek a szobrokhoz, csak annyit, hogy ha
ránézek, akkor meg tudom mondani, hogy szerintem szép-e vagy sem. Ebben az
esetben nem kritizálom azt a szobrot, csak esetleg kijelentem, hogy „nem értem,
mit akar közölni”, vagy, hogy „nekem ez nem tetszik”. Nos, ez az az alkalom,
amikor véleményt, nem pedig kritikát mondunk, és ez a jobbik eset, mert mi van
akkor, ha egy hozzá értő, vagy még rosszabb, ha maga a készítő ott áll a hátam
mögött, és durván visszaszól a kritikánkra: „Csinálj jobbat, ha tudsz!”.
Teljesen igaza van: Véleménye mindenkinek lehet
és van, de kritizálni csak annak szabad, aki ért hozzá! Ezt
jegyezzük meg, máskor is fontos lehet.
Akkor most írjunk kritikát:
• Miért jó ez az alkotónak?
Ha mi írunk másnak, akkor javítani tudunk az alkotó hibáin,
ha vannak (éspedig vannak, még a legjobbaknak is). Ebből következik, hogy ha ő
megfogadja a tanácsainkat, akkor olyan történetet olvashatunk, ami nekünk is
jobban tetszik, mert az író magasabb minőséget képes produkálni. Ha viszont szerintünk hibátlan a történet, amit
olvasunk, akkor is illessük pár dicsérő szóval, hiszen megérdemli, ha már olyan
jót ír, hogy kifogástalannak véljük.
Úgyhogy ajánlom mindenkinek – ígérjék meg ezt: „Mindenkinek
írok véleményt, akinek beleolvasok a történetébe!” Ha ezt az „esküt” letesszük,
elérhetjük, hogy magasabb színvonalú legyen a mai „írótársadalom”.
Viszont ami nagyon fontos: ne mondjuk meg a másiknak, hogy
mit csináljon! Tanácsot adni szabad, kész terveket a kezébe adni nem. Ne
találjuk ki helyette a történetet, majd azt ő tudja, hogy mit akar. Ha pedig
nem tudja… nos… ilyenkor általában ez meg is látszik a sztorin. És mire van
szüksége egy ilyen sztorinak? Hát kritikára! Bravó, jó a következtetés! ;)
• Aztán folytathatjuk egy másik kérdéssel: Miért jó ez nekem?
Azt már megbeszéltük, hogy ha olvasóként funkcionálok, akkor
miért jó, de azt még nem, hogy ha író vagyok, akkor miért.
Ez az a kérdés, amire mindenki tudja a választ, ha már
kapott ilyet: vannak dolgok, amiket az író maga nem áthat. Mivel annyira közel
áll a történethez, ezért nem képes távolról figyelni az összképet, sokkal
könnyebben elveszik a részletekben, mint az olvasó. Emiatt gyakran fatális –
főleg logikai – hibáktól mentheti meg az olvasó a szerzőt egy-egy jó
kritikával.
Lépjünk tovább:
Hogyan írjunk kritikát?
Sokféleképpen megtehetjük, de semmiféleképpen se anonimként
– még akkor se, ha negatív a közölnivalónk. A névtelenség ellenszenvet kelt
abban, akinek címezzük. Mondjuk a negatív vélemény is, de az már más kalapba
tartozik. Lényeges, hogy figyeljünk oda a stílusunkra, nehogy megbántsuk az
írót.
Most pedig többé-kevésbé valós szituációkba keverlek
Titeket. Tegyük fel, hogy ezek a vélemények illetve kritikák a mi kis átlagos
történetünkre érkeztek. Az egyszerűség kedvéért én most eldöntöm, hogy ez egy humoros-romantikus
sztori.
Egy korábbi cikk mintájára tíz különböző kategóriába szedem
a véleménytípusokat a legalpáribbaktól a legdicsérőbbekig.
Kezdjünk egy kis kiképzéssel – jöjjenek először a negatív
megnyilvánulások és aztán térjünk át a pozitívabbakhoz. Miközben olvassátok
őket, akár végig is gondolhatjátok, hogyan reagálnátok egy-egy ezekhez hasonló
hozzászólásra.
1. Akinek nem tetszik
„Szia! Bocsi, hogy ezt mondom, de szerintem az írás jóval
magasabb szinten kezdődik. Nekem nem tetszik az egész. XY”
Drága XY, köszönjük, hogy megtiszteltél azzal, hogy ránk
fordítottál az életedből tíz percet, és még el is mondtad a véleményed…! Nem
volt épp kedves, de tudott köszönni.
2. Aki unatkozik
„Szeva! Elolvastam, amit írtál, de nekem nem tetszett. Már
ne is haragudj, de én a helyedben ezt nem hoztam volna nyilvánosságra, inkább
államtitoknak nyilvánítottam volna. Na, csá! XY”
Hát igen, ő az, akinek unalmasan telnek a délutánjai, és már
annyiszor írt véleményt különböző emberekhez, hogy már-már meg tanult burkoltan
sértegetni. Hadd gratuláljunk, XY, örvendünk, hogy mi voltunk a következő
áldozatod!
3. A bunkó paraszt
„Hát ez egy lapátra való kutyasz.art sem ér!”
Köszönjük, kedves Anonim, hogy ilyen őszinte voltál, de
azért ennyire nem kellett volna. Ráadásul köszönni sem tud, káromkodik, és még
a nevét is lusta odaírni ennek a nyúlfarknyi „szövegnek” a végére.
4. A fenékarc
„Hi! Nemtom honnan szedted, hogy neked írnod kéne de aki ezt
tanásolta neked az naon átba.szott!!!!!! Ilyen béna történetet még sosem
láttam!!! Jbban tennéd, ha most azonnal abbahagynád és leszednéd az egészet,
mert BORZALMAS! H lehet ilyen nyomorékokról történetet írni, minj felfordul a
gyomrom!!! A főszerplő meg egy ribanc, biztos te is ojan lehecc!!! xD Egyébként
is milyen név az, hogy Alis meg Joe???Mennyé má, tök sz.arvagy és béna az
íráshoz, mert amúgy is úgy írsz, mint egy ovis!!! Na csá! XY”
Ez szép… Helyesírási hibák és vulgáris kifejezések egymás
hegyén-hátán, ráadásul egy utolsó szajhának titulálja az írót. Baja van
mindennel, ami a történet része, nem tudja a szereplők nevét leírni, abban is
hibát lát, amiben alapvetően nincs semmi olyan, amit az író bűneként fel
lehetne róni. Triplán használja a mondatvégi írásjeleket, ezzel is hangsúlyozva
a az egyéniségéért járó „fenékarc” megnevezést.
Na, ő pont az a kategória, akinek csak köszönjük meg a
fáradozását, majd vegyük tudomásul, hogy élnek még nagyon hülye egyedek a
Földön. Nem kell tovább foglalkozni vele, hadd legyen kretén, ha neki úgy jó.
Egyszer majdcsak felnő.
Viszont ha ijesztően sok ilyet kapunk olyan emberektől, akik
között nincs kapcsolat, akkor azért gondolkodjunk el azon, hogy alkalmasak
vagyunk-e az írói pályára. Az is lehet, hogy csak változtatnunk kéne valamin.
5. A szűkszavú sokatmondó
„Wáááááááá! Hát ez ku.rvajó!!!!!!! FOLYTAAAAASSSDDDDDD!!!!!!”
Azt hiszi jó fej, ha egy ismeretlennek káromkodik – ha a
címzettet ismeri és mindig ír véleményt, akkor kevésbé gáz, de azért én
szívesen meghallgatnám, hogyan ejti ki a hosszú D-t. Viszont amit
becsülni kell benne az az, hogy legalább írt, lelkes, és kíváncsi a többire is.
Amit viszont nem becsülünk az az, hogy luxus köszönni és az előbb is említett
anonimitás. Persze például egy fórumon ezt is elnézhetjük a kis drágának.
Köszönjük, legalább lelkesít!
6. A hétköznapi
„Csumi! Tetszik a történeted, örülnék, ha folytatnád, mert
engem érdekel. XY”
Becsülendő, hogy írt nekünk, Kedves XY, többet is
elfogadtunk volna fél sornál, de azért még köszönjük!
Van is, meg nincs is… semmit nem mondott, csak azt, hogy
tetszik, és hogy olvasná tovább is. Ez már egy alap löket, ha van kinek írnunk,
nemde?
7. A vélemény
„Halii! Minden részed olvastam, szerintem jól írsz, de
párszor nem értem, hogy mi történik. Lehet, hogy el kéne olvasnom még egyszer a
13. részt, és úgy világosabb lenne, csak siettem. Amúgy nagyon bírom a
főszereplőt, Alisa-t, meg Joe-t is, mert jó arc. Alisa jó barátnőm lehetne.
Remélem, folytatod! XY”
XY kicsit burkolta az
információkat, de azért látszik, hogy nem épp a leghozzáértőbb emberrel állunk
szemben. A lényeg az, hogy tetszik neki, bírja a szereplőinket, de ott van a
célzás is, hogy fogalmazhatnánk kicsit érthetőbben is. A nagyon
sértődékenyeknek lehet, hogy ez bántó, de ez legalább hajlik az oly sokat
emlegetett kritika felé. Neki is köszönjük!
8. A kritikaszerűség
„Helló! Imádom a történeted, de azért lenne rajta mit
javítani. Bizonyára nem régen írhatsz, éppen ezért sok sikert kívánok a
fejlődésben! XY”
XY rálépett az őszinteség rögös útjára, köszönjük neki, hogy
írt. Azt persze nem árulta el, hogy mik a hibáink, ránk bízta, hogy találjuk ki
– ezt már kevésbé köszönjük. Ha már őszinte, akkor legyen még őszintébb, és
írja meg, hogy szerinte min kéne csiszolni. „A kisujját nyújtja, és kell a fél
karja.” – Rendben, de a fél őszinteséggel nem megyünk sokra, csak a buksinkat
törhetjük rajta. Elsiklani viszont nem érdemes fölötte, mert nem sértegetett,
hanem dicsért és feltételezett. Az pedig nem bűn.
Egy szó, mint száz: ilyet ne nagyon írjunk, akkor inkább
maradjunk az egyszerű véleménynél.
9. A lelkes dicséret
„Sziaaa! A te történeted annyira, de annyira jóóóóó! *.* Úgy
imádom, már alig várom, hogy kiderüljön mi lett Alisával!!! Egyszerűen
bolondulok érte, a rajongód vagyok! Hogy tucc ilyen jól írni? És Joe olyan kis
édes, annyira imádom és úgy irigylem Alisát, amiért ilyen pasija lesz! Ugye az
lesz? Mondd, hogy igen! Már alig bírom kivárni, hogy összejöjjenek! Siess a
következő résszel, mert nagyon izgulok!!! XY”
Milyen kis édes! =D
Legfőképpen a rajongó szó az, ami miatt az író sokszor el fogja olvasni, miután
megkapta. Ha azt szeretnénk elérni, hogy az író nagyobb lendülettel folytassa a
történetét, akkor egy ilyennel kell meglepnünk, mert ez egy igazi
önbizalombomba. Dicsérő szavak egy rakáson, első olvasásra fel sem lehet fogni
rendesen, de azt tudjuk, hogy aki írta, annak nagyon tetszik az alkotásunk.
Minden szavából sugárzik a lelkesedés, szinte istennek érezzük magunkat, mire a
végére érünk.
Ami nem jó: egyetlen hibát sem közöl, ez valahogy eszébe sem
jut – ami nem feltétlenül baj, de lehet olyan történettel találkozni, amelyikre
már érkezett már ilyesfajta vélemény, és közben lett volna pár szembeszökő
hiba, amit érdemes kiemelni. Habár ez lehet, hogy abból adódik, hogy őt nem
zavarja pár elgépelés; erre bizonyíték a „Sziaaaaa” és a „jóóóó”.
XY-nak ismételten köszönjük, hogy írt.
10. A nagybetűs KRITIKA
„Szia! Nem rég találtam rá a történetedre, és szerintem
érdekes. Sok benne a fordulat, de alkalmanként kicsit túlzásba viszed, és hamar
váltasz a cselekvések között. Lehet, hogy ezzel a drámai fordulatokat szeretnéd
érzékeltetni, de véleményem szerint jobban tennéd, ha kicsit lassítanál, mert
néhol követhetetlenek a változások. A főszereplőd viszont nagyon kedves,
mondjuk néha túl naiv, bár a többi szereplőd kissé jellemtelen. Lehet, hogy
túlságosan az elején járunk még a történetnek, és azért gondolhatom így.
Remélem, későbbre kiforrnak a jellemek is.
Ezen kívül a leírásaid néhol pontatlan képet adnak, és az is
előfordult már, hogy meghazudtolták magukat. Én például nem láttam még tölgyből
készült fenyőajtót, míg nálad egy részen belül ugyanaz az ajtó kétféle fából
készült. Az ilyenekre vigyázz, hogy többször ne kövesd el, mert az ezeken
elcsúszhat a jelenet komolysága és átválthat valami olyanba, amit nem igazán
szeretnének írni az írók. Gondolom, te sem akarsz a nevetség tárgya lenni pár
buta kis hibáért.
És lenne itt még valami: tanácsolnám, hogy mielőtt felteszed,
nézd át, mert minden részedben akad pár elgépelés, és nagyon kizökkent az
olvasásból.
Amit viszont nagyon szeretek, azok a párbeszédek, a humor és
maga az alaptörténet. Rémesen kíváncsi vagyok már, hogy ebből a hatalmas
zűrzavarból mit hozol ki a végére. Engem biztosan érdekelni fog.
Megpróbálok máskor is írni, ha az időm engedi. XY”
Na, ez lenne az, ami
igazán építő jellegű, tartalmas. Egyik kezével üt, míg a másikkal simogat, de
egy igazi kritika ilyen. Persze sokkal jobb, ha csak simogat, de ha szükség van
rá, akkor ki kell emelni a hibákat, és tanácsot is ad hozzá, hogy mivel lehet
javítani rajta. A megfogalmazása nem komolytalan, de nem is túl komoly, és
ritkán használt idegen szavaktól mentes – ez legfőképpen akkor fontos, ha
látjuk az írásokon, hogy az író nem nagyon használja őket. Mégiscsak annak kell
alkalmazkodni, aki olvassa a másikat. ;) Persze, ha nem találunk semmit, amit
hibának veszünk, akkor elmondhatjuk neki mindazt, amit jónak találunk, hadd
lássa, mennyi jó oldala van a történetének.
Aztán ha a végét nézzük, akkor ott van benne, hogy érdekli a
folytatás is, és még egy ígéret is, miszerint írni fog máskor is.
Ez igen XY, így kell kritikát írni!
És még akad itt pár dolog, amit érdemes megfogadni annak
érdekében, hogy szimpatikusak legyünk az író szemében:
· Ne sértegessük az írót, kivéve akkor, ha a harmadik vagy a
negyedik pontba sorolnánk magunkat.
· Bánj úgy vele, ahogyan te szeretnéd, hogy bánjanak veled!
· Figyelmesen olvasd el azt, amire írsz! Találkoztam már,
olyannal, hogy az aktuális véleményező szerint meghalt a főszereplő, miközben
ez a történet végén egyáltalán nem derült ki egyértelműen (mindezt egy verseny
keretei között az egyik zsűri állította, és azért húzta le az adott – egyébként
jó – művet, mert ő nem szereti, ha meghalnak a szereplők… Elég gáz.). Nem
veszik jó néven az írók, ha az olvasóik elsiklanak a teljesen egyértelműnek
tartott információk fölött. Tehát nem árt odafigyelni.
· Ne mondd azt, hogy „ez nagyon béna”! Tanuljunk a
képzeletbeli szobros esetről. Ha viszont jogosan állítod ezt, akkor is próbáld
meg a legkevésbé sértően és burkoltan a „művésznek” feltálalni.
· Ne befolyásold magad! Ha olyan helyre írsz, ahol láthatod
más véleményét, akkor csak utólag olvasd el őket.
Ha pedig mi kapunk véleményt (néha előfordul), akkor
mindenképpen tegyük meg a következőket:
· Köszönjük meg, hogy írt, és közben legyél kedves! A
fenékarcoknak és a bunkó parasztoknak nem kötelező válaszolni, de ha valahol
látok ilyet, bennem mindig feléled a késztetés, hogy diplomatikusan elküldjem a
búsba.
· Ne követeld a kritikát, mert egy akaratos embernek még
kevésbé fognak írni. Inkább bűvöld el őket azzal a maximummal, amit ki tudsz
préselni magadból!
· Itt is igaz, hogy bánj úgy a másikkal, ahogy te szeretnéd,
hogy kezeljenek téged. Ha kapsz egy tízes kategóriájú kritikát, akkor ne ugorj
a másik torkának, mert pár dolgot máshogy lát, mint te. Gondold át azokat,
amiket leírt Neked, mert lehet, hogy pont ő tudja a megoldást az összes
írásbeli problémádra. Ne légy gyerekes.
· Vizsgáld meg a rád érkezett vádakat és csak akkor
ellenkezz, ha szerinted alaptalan. Ha ez nem így van, akkor azt fogják hinni
rólad, hogy rögtön elsírod magad, ha csúnyábban szólnak hozzád. Ha pedig egy
idióta ír rád és támadsz… nos, ilyenkor azt bizonyítod, hogy egyugyanazon a
szinten vagytok.
· Ha hibáztál ismerd be! Így sokkal bölcsebbnek fognak
titulálni. Ha tényleg volt egy hibád, akkor jobb azt mondani, hogy „Igen,
tényleg, köszönöm az észrevételt”, minthogy „Most te mié’ szólsz bele? Nem rád
tartozik”. Ha felteszed a netre, onnantól kezdve mindenkire tartozik.
· Ha viszont nincs igaza, segítségedre vannak az érvek.
Kulturáltan mondd el neki, hogy ezért és azért nem helyes az állítása.
· Érdemleges válasz kéretik! Ha kapsz egy tizenöt soros
véleményt, akkor ne csak annyit írj vissza, hogy „köszi”! Biztosan több
gondolat is eszedbe jutott, mialatt olvastad, és ha a véleményező már rád
fordította az idejét, akkor legalább öt sorban próbálj meg válaszolni. És
ugyanez igaz a másik végletre is: egy fél soros mondattöredékre ne válaszolj
egy oldalban. Kinevetteted magad.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése