Írni nem könnyű, ez tény. Aki azt mondja, hogy „Hát, mert írni mindenki tud!”, az egy nagyon buta és primitív ember.
Persze,
fel lehet háborodni, hogy hogy mondhatok ilyet, de akkor sem vonom vissza. Az
írás több szempontból nézve is nehéz:
1.
Attól, hogy első osztályban megtanítanak betűket összekapcsolni és szavakat
formálni belőle, még nem lesz képes mindenki művészi értelemben is írni. Az,
hogy leírom a bevásárló listát nem egyenlő egy szabadverssel…
2.
Vannak analfabéták is, ami alapjaiban zárja ki az „írni mindenki tud”-féle
megnyilvánulások igazságtartalmát.
De,
hogy egy kicsit professzionálisabb legyek:
(Nyelvtörténeti
betekintés következik.)
Az
írás nem olyan, mint a többi művészeti ág, van köztük egy nagy-nagy különbség.
A képi ábrázolásoknak, a zenének, a táncnak, a szobrászatnak, és az összes
többinek nincs nyelve, minden ember a földön képes megérteni. Az írásnak van
nyelve, sőt, az írás maga egy emberek által teremtett eszköz az
információközlésre. Míg az összes többi közvetlenül képes üzenetet vagy
hangulatot átadni, addig az írás dekódolásához
ismerni kell előtte az adott nyelvet, és az adott nyelv írásrendszerét is.
Nem
hiszem, hogy ezt túl kéne magyaráznom. Amelyik nyelvet nem beszélem, azon nem tudok olvasni sem – a szavakat kiejteni
talán tudjuk, de értelmezni már nem. Az európai nyelvekkel még csak-csak
elboldogulunk valahogy… mondjuk én nem beszélek franciául, de talán ha eléggé
megerőltetném magam, ki tudnék olvasni pár szót, viszont a jelentésüket már nem
tudnám. Az ázsiai nyelvekkel ez már húzósabb, mert ott átlagosan ahány ország,
annyi ábécé (néhány kivétellel persze). Ha nem ismerem mondjuk a thai ábécét,
akkor thaiul sem fogok tudni olvasni, és evidens, hogy érteni sem fogom, mi van
előttem. Ez így van majdnem az összes ázsiai nyelvnél, kivéve a japánnál, akik
három különböző ábécét is használnak… mert ők japánok, ők megtehetik. :D
De
ha már itt tartunk… nem kell ám Japánig menni ahhoz, hogy egy nyelven belül
több ábécével találkozzunk…
Tudja
valaki, mi van erre a táblára írva? Vagy legalább azt, hogy milyen nyelven van
írva az a valami?
Nos,
ez a tábla Magyarországon található, és magyarul
szerepel rajta két szó – az a két szó pedig nem más, mint hogy „Debrecen -
Józsa”.
Oké,
tudom én, hogy manapság nem túl gyakran használjuk a rovásírást, de ettől még
létezik, elég sokan vannak, akik tudják is használni (én szégyellem-röstellem,
de még nem tanultam meg), és bizony sokkal régebbi ez az ábécé, mint a latin
betűs, amit ma is használunk. Kiolvasását tekintve pedig semmiben nem tér el a
mai magyartól.
Tehát,
a kérdésre válaszolva: nem csak írni
nehéz, hanem még olvasni is. Ugyanis nem egy elemi dologról van szó, hanem egy
úgyszólván mesterségesen kialakított művészeti ágról, és ez az írással
kapcsolatban hatványozottan igaz.
·
Egyrészről a beszélt nyelv maga egy mesterségesen létrehozott
közlési forma, amit más faj nem ért. A kutyák például nem értik a tévében a
híreket, mint ahogy mi sem értjük azt, ahogyan a kutyák kommunikálnak.
·
A második szinten
megemlíthetjük a beszélt nyelv írott változatát,
ami már egyértelműen emberi vívmány. A többi faj nem képes írott formában
kódolni és dekódolni információt, ez már határozottan nem egy természetes fejlődési irányzat az emberi evolúcióban.
·
Harmadjára pedig
külön szeretném megemlíteni a történetírást,
tehát az események értelemszerű elmesélésének képességét és a narratíva
alkalmazását, amihez csak a film világa hasonlítható (és rajzfilm, és még a képregényeket
is ide vehetjük). A történetvezetés és a dramaturgia csak ezeknél a művészeti
ágaknál szolgál alappillérként, minden más önmagában is képes érvényesülni a
nyelv-nélkülisége miatt. (vizuális művészetek, zene, tánc, stb. – nyilván ezeknek
is lehet történetet adni, de nem alap szükséglete a műnek.)
A
történet-igénylő alkotások mások, és ez főleg az írásra igaz – amíg egy filmből
még akkor is meg tudunk érteni valamennyit, ha egy teljesen idegen nyelven van,
mert a hangulatból és a szereplők arcjátékából sokat le tudunk szűrni
valamennyit, addig a szöveg… az csak szöveg. Azok csak betűk. A betűnek nincs hangulata, nincs mimikája,
nincsenek eszközei, amivel ki tudná fejezni magát. A betű mindössze arra képes,
hogy a többi betűvel karöltve valami értelmet adjanak egymásnak és kontextusba
helyezzék egymást. A betűk határozottan csapatjátékosok. ;)
És
lényegében ez a legnagyobb oka annak, ami miatt nehéz írni. Szavakat dobálni a
bevásárló listára nem nehéz, de mondjuk rímbe szedni azt a bevásárló listát már
nehezebb, nem igaz? A szavak összekapcsolásának a képessége nem ugyanaz, mint a
történetírási képesség, vagy a művészi megfogalmazás.
Szóval
írni nem tud mindenki.
Legalábbis
az én véleményem szerint. Viszont azt is fontos megemlítenem, hogy nem
lehetetlen megtanulni írni, hiszen mint mindenhez, ehhez is kell 1% ihlet és
99% kőkemény munka. Szóval akiben megvan az az 1%
szikra, azokból lehet jó író – de csak ha komolyan veszi, és kidolgozza a
lelkét a jó eredményért.
Hogy
kicsit tovább fűzzem a gondolatmenetet, szeretném egy listában összefoglalni,
hogy mi mindenre kell odafigyelnie egy írónak miközben ír. Mert nem csak a
történeten kell agyalnia, de nem ám…
Kezdjük
az elején.
·
A sztori. Ha már
megvan az alapötlet, azt tovább is kell vezetni. Oda kell figyelni:
- a már meglévő sztorira
- a jelenlegi eseményekre
- a soron következő eseményekre
- a még ki nem talált nagyobb eseményekre, vagyis
a „fekete lyukakra”
- a „fehér foltokra”, amik a kisebb hiányzó részleteket
jelentik, vagy a „töltelék-sztori” ki-nem-dolgozottságát
- a különböző cselekményszálak „összecsengésére”,
tehát hogy ne mondjanak egymásnak ellent a cselekmények
- a történetben elbújó ötlet-forrásokra, amik
további pluszt adhatnak az egészhez
És ez még csak a sztori cselekményére
vonatkozik… ezen kívül még figyelni kell minden percben a:
·
Szereplőkre.
Újakra, régiekre, kis szereplőkre, nagy szereplőkre, mindenkire.
·
A szereplők
jellemére, jellemfejlődésére, a jellemük pontosságára.
·
A szereplők közötti
„kémiára”. Nem csak a szerelmespárok közötti kémiára gondolok itt, hanem a
barátok, vagy éppen ellenségek közötti kémiára, vagy ha úgy jobban tetszik
„mozgatórugóra” is. Ha nem mozgatja semmi a párost (kapcsolattól függetlenül),
akkor nem tudnak hatásosan fellépni a szerepükben.
·
A stílusra, azon
belül:
- az egységes stílusra az egész művön keresztül (ez
hosszabb műveknél az igazán fontos)
- a jelenetek hangulati árnyalására a stíluson
keresztül (ijesztőbb, viccesebb, romantikusabb, rejtélyesebb, stb.)
-
a hangulati árnyalatok közötti átfedésekre, váltásokra. Ha túl lassú, fel sem
tűnik, és unalmassá válhat, de ha túl hirtelen történik, olyan érzés, mintha
pofon vágtak volna
- a szóválasztásra, mert fontos, hogy egyetlen
szó se „lógjon ki” a sorból, egyik szó se ragadja meg negatív értelemben az olvasó figyelmét
- a gördülékeny fogalmazásra, hogy az olvasó ne
zökkenjen ki az olvasásból
·
A választékos
fogalmazásra, a szóismétlések elkerülésére.
·
Arra, hogy NE
vigye túlzásba a választékos fogalmazást! Mert ha túl sok a stílus, akkor egyszerűen hiteltelenné válik az egész.
(Láttam én már barokk körmondatokban maximálisan hétköznapi jelenetet, és nem a
kívánt hatást érte el. Tudni kell, mikor szabad „kicicomázni” a szöveget és
mikor kell meghagyni egyszerű stílusban.)
·
A HELYESÍRÁSRA!
Ezt nem is részletezem.
·
A formai
helyesírásra, vagyis az írásjelek és bekezdések helyes használatára.
·
A történeten
belüli idő múlására
·
A történet
ötleteként szolgáló alapötlet helyes használatára
Körülbelül
ennyi dolgot kell a fejedben tartanod minden egyes mondat megalkotásánál még
akkor is, ha a legegyszerűbb sztorit szeretnéd megírni igényes
stílusban. Ezen felül, ha a történet – hagyományos értelemben – irreális
időben, vagy helyszíneken játszódik, esetleg valamilyen különleges világban,
vagy az egyszerű ember számára ismeretlen témakörben helyezed el az eseményeket,
akkor ez a lista nyilván bővül az ahhoz kapcsolódó részletinformációkkal és
rengeteg vázlatolással, ha nem akarsz eltévedni az összegyűjtött és korábban
kitalált információk között. Rövid sztori esetében ez talán nem okoz nagy
gondot, de hosszabb írásoknál kritikus pont lehet, hogy minden lényeges potenciálisan
jó ötlet le legyen körmölve valahová.
Azt
hiszem, hogy így egy kicsit a felszín alá pillantva mindannyian elismerhetjük,
hogy írni nem könnyű, és nem is jár az alapcsomaggal a gyerek mellé. Szóval,
drága barátaim, a ti esetetekben sem a gólya hozta veletek együtt az
íráskészséget. Tessék erre úgy gondolni, mint valami szuperképességre, mert
hiszitek vagy sem, néhány száz éve az írás és olvasás képessége még valóban
szupererőnek számított.
Csak
úgy mondom, ha valaha esetleg arról álmodtál, hogy szuperhős leszel… ;)
Most
pedig irány használni az újonnan felismert természetfeletti erőtöket, és
alkossatok valami szépet! :D
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése